Methanol biler

i Topnyheder af

I går var jeg ude og snakke med det man vist kan kalde for en nørd af g-ds nåde. Hr. Kim Winther, projektleder af statens udvikling af konvertering af benzinbiler til methanolbiler.

Da jeg kom ud fra interviewet kunne jeg dårlig få armene ned.

Det er simpelthen næsten for godt til at være sandt. Her er status.

Jeg troede man skulle sætte en dims i benzinbilerne for at få dem til at køre på methanol, som produceres med grønne metoder af landbrug og vindenergi. Det skal man ikke.

Man kan simpelthen tune chippen i bilen.

Hvad betyder det?

Det betyder, at man kan sætte en pc til de fleste bilers computersystem, sende nogle nye computerkommandoer ind i bilens system, og vupti, så kan en bil køre på methanol.

Ja, du læste rigtigt, det er udelukkende et spørgsmål om, at opgradere benzinbilerne til methanolbrug ved en simpel computer opdatering.

Man kan med de systemer Kim og hans assistent Peter udvikler køre ned til mekanikeren, få ham til at opgradere bilens software, og vupti, så kører næsten alle benzinbiler på Methanol.

Mere skal der ikke til, det er så simpelt, at det skriger til himlen.

Det stopper ikke her med de gode nyheder. Yderligere er methanol et drivmiddel med langt højere oktantal. Det er derfor, at racerbiler og dragracere kører med methanol.

Jeg mener, prøv lige at høre her. Det er ikke spørgsmål om, at vi laver et ringere brændstof, vi arbejder med at skabe racerbilsbrændstof for alle benzinbiler.

Kim fortalte, at en motor på en af de små mikrobiler han havde arbejdet med fik 30% forøgelse af motorkraften ved brug af methanol.

Med et renere brændstof, som ikke udleder sod, CO2 og alle de andre ødelæggende stoffer som benzin skaber.

Det skal så lige siges, at Kim har ikke fået lov til at lave den højre oktantal ethanol, da energistyrelsen synes det er en skidt ide. Det kunne godt være, at der lige lå nogle billige politiske point i, at give lov til at skabe en methanol med flere oktan. Jeg ville i hvert fald hoppe med på den, men jeg elsker også biler, specielt miljø rigtige biler.

Det ville give en reel konkurrence til Teslaen, som bekendt er en bil som kører meget hurtigere end benzinbilerne.

Jeg spurgte så specifikt til projekt gylle og methanol og beskeden er, at vi kan producere methanol nok til alle danske biler med den gylle vi producerer i dag, men at vi så kun bruger affaldet fra landbruget til biler og ikke til kraftvarmeværkerne. I dag bruger vi biogas til at drive mange af vores kraftvarmeværker.

Så der er en prioritering der.

Yderligere skal vi være opmærksomme på, at methanol er dyrere end benzin. En liter methanol koster 14 kr. literen, som jeg forstod det.

Det vil sige, at projektet kan kun lykkes, hvis det støttes af staten.

Det bliver aldrig billigere at køre med methanol i forhold til benzin, da råolien er over det hele og i uendelige mængder.

Så hvis man vil satse på methanol vil det koste statskassen.

Det er altså et valg.

Da det skulle være besluttet, at vi stopper produktionen af nordsø olien, så skal vi have et alternativ til denne produktion, her er methanol altså et alternativ.

For at det lykkes yderligere, skal vi have EU med, ellers risikerer vi at projektet går i sig selv igen. Det har de erfaring for med et svensk projekt, så gik død fordi der var for megen handel over grænser osv. Men da EU virker meget interesseret i vores energi projekter, så burde det være en mulighed.

For det ikke skal være løgn, så er hele projektet faktisk ikke bare neutral i forhold til udledning af CO2, det sparer faktisk en del udledning, da den gylle som produceres i svinebestanden ligger og rådner på marken, og danner CO2.

Så det afhjælper et yderligere problem, rydder op, skaber energi og gør at vi allesammen kan få en racerbil.

Det koster nogle penge, men hvis man vil grøn omstilling, så har man her et projekt som virkelig kan flytte på tingene.

G-d og g-derne bevare Danmark.

Skriv et svar

Din email vil ikke være offentlig.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.