Klima

i Topnyheder af

Hvis man vil rykke på klima, så skal man stå tidligt op, og læse på lektierne, hvorfor? Fordi arbejdet med klima er ekstremt udfordrende politisk såvel som teknisk.

Den politiske udfordring ligger i, at man skal samarbejde med bønderne, fiskerne og skovmændene, befolkningsgrupper som traditionelt er dybt, dybt konservative eller liberale. Det er ikke tilfældigt, at jeg endte heroppe i Nordjylland efter jeg gjorde op med Islam. Det er de konservatives og de liberales højborg.

For at samarbejde med mennesker man er politisk uenig med, så er man tvunget til, at være ekstremt diplomatisk. At starte ballet med at gå i krig med landmændene, det kan godt være at det virker fornuftigt ud fra et strategisk perspektiv. Men er det særlig venligt, humant eller konstruktivt?

Krig har alle dage været noget man skal holde sig fra, hvis man kan løse sine udfordringer med samtale. Samtalen først, og hvis det så ikke virker, så kan man være tvunget til at gå i krig. Men da store dele af landbruget i forvejen er meget optaget af bæredygtighed og økologi, jeg mener min venner i fagforeningen Bæredygtigt landbrug, hedder nok bæredygtigt landbrug af en årsag, så er det nok smartere at starte med at forsøge at finde nogle fælles løsninger.

N´est ce pas?

Yderligere er systemet slet ikke gearet til, at man sætter forsvaret ind imod borgerne, der skal en folketingsbeslutning til den slags, og det hedder ordentlighed og retsstat og demokrati og den slags.

Så reelt er der kun diplomatiet til rådighed for at køre en grøn dagsorden, minkejere er som bekendt ikke fjender af staten.

På den tekniske side, er udfordringen, at det marked vi arbejder i kun giver plads til at de bedste lykkes. Tag Elon Musk, en af mine læsere på Rubicon (jeg har tidligere forsvaret de hvide sydafrikanere for etnisk udrensning, og Elon er hvid Sydafrikaner) Han er genial. Intet mindre, jeg kan genkende det i de løsninger han udvikler i sine produkter fra Paypal, over hans rumindustri til hans bilindustri. Han har evnen til både at gå ind i de tekniske løsninger på et helt utrolig detaljeret plan, samtidig med, at han kan se de store linjer, på den måde minder han meget om Steve Jobs fra Apple, han kunne det samme.

Lad mig komme med en forklaring på Tesla. Tesla er, forsåvidt, en sammensmeltning af computer industrien med bilindustrien. Elon har taget al den viden og erkendelse man har fra computer industrien og proppet det ind i en bil.

De fleste andre elbilsudvikleder har så gjort det, at de har udviklet en fornuftig elbil til den bløde hattedames segment. Det har Elon gennemskuet, og har udviklet en luksusbil med stærk designinspiration fra Jaguar. Jeg tror hans ide har været, at hvis man kan få en bil med Jaguar kvaliteter til halvdelen af prisen for en rigtig Jaguar (på grund af tilskud osv), så ville der være et marked. Mange af dem som kører rundt i Teslaer er faktisk ligeglad med el, men vil gerne have en sej, hurtig bil.

Han har så skulle løse problemet med den korte distance som en elbil normalt kører, og det er her han for alvor satsede stort, der står simpelthen lyndladere til Teslaer i hele verden, så man altid lige kan lade op. Det er der han for alvor viser sin styrke som innovator og chancetager. Havde hans nummer ikke lykkes, var han godt nok gået bankerot.

Samtidig skal man heller ikke tage fejl af, at han er rimelig klimaentusiatisk. Han er idealist, og vil faktisk gerne skabe en bedre og mere grøn verden. Efter jeg havde sådan et ride med ham på Rubicon, og hans Twitterkonto, nævnte han, at han sympatisere med de konservative mht. værdipolitik, men med de røde mht. klima. Så han er også her meget afbalanceret.

Anyway, det er markedet og det politiske landskab man skal bevæge sig i, og det siger sig selv, at det er ikke nemt, og det er vigtigt, at man er ekstremt strategisk.

Det er så her Biomethanol projektet kommer ind, det konkurrerer med Elon på den måde, at man skaber et reelt alternativ til el, samtidig med, at man tager hele Haldor Topsøes geniale udviklingskæde og realiserer den. Jeg mener, at lave grise gylle om til benzin, det er da rimelig intelligent.

Det spiller også på vores styrker, idet vi har et genial energiudviklingsmiljø i Danmark og nogle fremragende innovative bønder, som kan omstille sig hurtigt, hvis det giver mening.

Der hvor Elon stadig har en stor fordel, det er derved, at hans biler er langt foran de europæiske mht. computerudvikling. Der klør det virkelig i mine fingre, for at få lov til at være med til at udvikle en biomethanol/fantastisk avanceret bil. (Jeg er selv oprindelig computer udvikler med speciale i menneske/maskin interaktion).

Når vi kommer derhen, så kan for alvor gå op imod Musk, og skabe et europæisk alternativ til Musks fremragende elbiler.

Men det kræver altså, at det politisk liv lige vågner lidt op, og begynder at se kompleksiteten i det her udviklingspotientiale.

Det mega svært, og det er slet ikke nok bare at sætte nogle flere vindmøller op. I hvert fald ikke, hvis man vil være førende.

Indimellem overvejer jeg, at tage fat i Elon, og så arbejde videre med ham, men nu er jeg så stædig og patriotisk, så at jeg virkelig står op for mit lille land. Så det er derfor jeg stadig er her, og forsøger at skabe bedre rammer for os allesammen. Vi kan godt, hvis vi sætter os for det, og kommer op på tilstrækkelig højt internationalt niveau mht. udvikling.

G-d og g-derne bevare Danmark.

Skriv et svar

Din email vil ikke være offentlig.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.