Lærerne og Mohammedtegningen

i Topnyheder af

Så bliver der igen diskuteret lærere og Mohammedtegningen, skal lærerne kunne vise Mohammetegningen i skolen, eller ej.

Her mener jeg, helt personligt, og principielt, at det skal de kunne, selvfølgelig skal de det.

Men samtidig mener jeg, at det dels er vigtigt at give lærerne et sæt intellektuelle værktøjer og dels et sæt sikkerhedsmæssige værktøjer i denne process.

Det skal være helt sikkert, og det skal ske af de rigtige årsager.

Det skal ikke være for at forfølge nogen, men for at markere de demokratiske rettigheder man har her i Danmark, hvori ytringsfriheden er den vigtigste.

Det er hjerteblod for demokratiet, at man kan ytre sig frit.

Derfor mener jeg, at der i forbindelse med en udarbejdelse af et undervisningssæt, skal skabes klarhed omkring de demokratiske værdier som er på spil, og hvorfor det er utrolig væsentligt, at have ytringsfrihed. Forklare HVORFOR det er væsentligt. Man kunne trække tråde tilbage til den franske revolution, det klassiske Grækenland og den danske vikingetid med ting og lovsten.

På den sikkerhedsmæssige front, skal vi have en seriøs operativ enhed, som kan bakke lærerne op. Lærerne skal ikke stå alene og være bange for deres sikkerhed. Selvfølgelig vil det være forbundet med en risiko at vise Mohammedtegningen, det skal være ærlige og sige, men vi kan minimere denne risiko betragteligt, ved at have en seriøs sikkerhedsoperation kørende i baggrunden.

Når jeg siger seriøs, så mener jeg seriøs. PETs makværk, som de har stået for siden Mohammedkrisen skal altså afløses af en operativ styrke som har styr på de sikkerhedsmæssige udfordringer som er. Det kan ikke nytte noget, at PET for eksempel vil afvise lærerne og forfølge dem, ligesom de har gjort med islamkritikerne. Jeg ved godt at det virker helt molboagtigt bare at nævne det, men det har altså været PETs prioritering. Sidenhen er de så kommet lidt på sporet af de radikale muslimer, men undertrykkelsen af islamkritikerne fortsætter den dag i dag.

Det mest intelligente, sikkerhedsmæssigt, er at ryste posen lidt, og få sat de mest kompetente sikkerhedsfolk på sagen. Her er FET, altså forsvarets efterretningstjeneste, den mest kompetente, og har yderligere kontakt til de udenlandske efterretningstjenester som er rundt omkring os, så de kan få hjælp af de andre efterretningstjenester som er omkring os.

Der skal være et telefonnummer man som lærer kan ringe til, hvis man er utryg ved situationen, og en sikkerhedspakke man kan få, hvis man er utryg. Her tænker jeg på undervisning i at se de tegn som er på radikalisering og fare. Jeg har selv fået sådan en undervisning, og det har holdt mig i live. Min erfaring er, at det er langt smartere at give folk nogle gode redskaber til at kunne klare sig selv, end at bruge en masse penge på personovervågning.

Det første er langt billigere og ofte langt mere effektivt, hvilket vi jo så med Vilks, som havde masser af offentlig sikkerhed, men alligevel ikke var helt sikker. I Hedegaards tilfælde lykkedes det ham også selv at forsvare sig.

Så hjælp til selvhjælp er det mest effektive.

Vi lever desværre i en verden, hvor de fysiske trusler hænger i luften, og så må man jo forholde sig til det.

Men altså et tilbud som er fagligt helt i orden, og så en seriøs sikkerhedspakke, så burde lærerne være klædt på til opgaven.

G-d og g-derne bevare Danmark.

Skriv et svar

Din email vil ikke være offentlig.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.