Åbninger i markedet for B&O

i Topnyheder af

Nu er der endelig overskud for Bang og Olufsen. Jeg havde en lille finger med i spillet i forhold til B&O Play strategien, som Bang og Olufsen kører med i dag. Så det er faktisk virkelig glædeligt, for mit vedkommende, og selvfølgelig for B&O, at det er lykkes at vende nedturen.

Lad og kigge lidt på det.

For det første, så er det vigtigt, at vende tilbage til den krise, som B&O var i, og hvorfor det var min erkendelse, at B&O blev nødt til at ændre strategi.

Under krisen var der sket det, at Apple med Steve Jobs var i gang med at ændre komplet på den teknologiske branche. Steve var så god til det her med at se nye muligheder i markedet, at han udkonkurrerede alle omkring sig.

B&O havde på det tidspunkt foldet sig ind i en komplet dækning af det dyre hjem. Alt hang sammen, man kunne, med en enkelt konsol styre alt; fjernsyn, anlæg osv.

Dette udfordrede Apple, fordi Apple har den præcis samme strategi. Ok, der er lidt andre elementer i Apples teknologiske portefølje. Men ideen om, at styre alle dimserne i hjemmet er ikke noget som B&O kunne siges, at gøre alene længere med Apples indtog i hjemmet.

Ideen var så, at fokusere på grundkvaliteterne i B&O, det vil sige verdens højeste niveau af lyd og verdens bedste design.

På den måde kunne B&O frigøre sig fra Apples indtog i hjemmet, og spille på egen bane, med egne kvaliteter.

Det er så den strategi, som i disse dage viser sig at holde. Der bliver udviklet produkter i verdensklasse, til et meget bredere publikum end i de gamle dage, og det giver overskud på betalingsbalancen i firmaet.

Jeg har godt nok gået og overvejet om strategien holdt vand under Mantorini, men den viser sig at virke nu.

MEN, nu har verden faktisk bevæget sig videre, og markedet har forandret sig. Det er helt ok, at holde fast i den nuværende strategi, det virker.

Men Steve Jobs er død, og Apple har mistet lidt pusten. Der er kommer nye spillere på markedet, blandt andet SONOS, som laver nogle spændede ting som faktisk bevæger sig ind på B&Os gamle marked, hvilket vil sige et hjem med en central styring af hjemmets enheder.

SONOS er begyndt at samarbejde med IKEA, så det udvikler sig hele tiden. Med andre ord, der er faktisk ved at være en mulig åbning for B&O til at gå ind på sit gamle marked iden. Ok, det kan ikke ske på det samme eksklusive luksusmarked kun, men ved at forsøge at lave ting som knytter sig ind i Zigbee protokollen, som er den nye programmeringsprotokol som styrer al lyd i hjemmet.

Det skal være noget, som er meget velovervejet. Jeg siger ikke, at alt pludselig skal hænge sammen indenfor lyd og B&O, men at B&O skal være opmærksom på de muligheder som ligger i forhold til SAMARBEJDE med Apple, så at B&O kan blive Apples lydarm, måske.

Eller på en anden måde. Der er i hvert fald nogle muligheder som skal overvejes. Apple har ikke lykkes med at lave en succes indenfor lyd, det kan B&O gøre.

Så, det er værd at overveje, måske snakke med Apple om. Der er åbninger i markedet.

G-d og g-derne bevare Danmark.

Skriv et svar

Din email vil ikke være offentlig.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.