Det er aldrig rigtig lykkes det danske intellektuelle miljø, at diskutere racediskussionen på et lidt dybere niveau, hvilket vel er årsagen til, at vi her fyrre efter Black Panther, Malcolm X og PLO gjorde deres indtog i dansk intellektualisme er endt med Bwayla Sørensen.

Det er det naturlige resultat af en meget skæv vinkel på den amerikanske racedebat.

Lad mig prøve at folde den amerikanske racedebat ud for danskerne, (jeg er meget involveret i den amerikanske debat og er på venstrefløjen i USA).

Indenfor det man forstår som “coloured people” er der grundlæggende to positioner. Den kristne og den muslimske/kommunistiske.

Den kristne position er repræsenteret af rev. Martin Luther King, Desmond Tutu og i dag ærkebiskoppen af York rev. John Sentamu.

Denne anglikanske/protestantiske retning indenfor den vestlige verden hylder samarbejde, ikke vold, næstekærlighed og har nogle meget positive, pro israelske og karismatiske ledere.

John Sentamu, som jeg har fulgt og som følger mig på mine blogs er et menneske, som man ikke andet end kan respektere. Han er simpelthen inkarneret godhed.

På den anden side har vi Malcolm X, Black Panther og PLO. Disse organisationer, som har været de organisationer som venstrefløjen traditionelt har tilhørt og har støttet (det er derfor vi har så mange sunnimuslimer i Danmark) er typisk de organisationer som er splittende, hylder våbenmagt og forsøger at splitte det amerikanske samfund. Fruits of Islam som er en “sort” organisation er vist ikke ligefrem en konstruktiv del af det amerikanske samfund.

Nu er det ikke fordi alle muslimer hader vesten, tværtimod, vesten har også sine fans i den muslimske verden.

Men der er ingen tvivl om, at de organisationer som den danske venstrefløj har støttet, og som de stadig støtter er de negative organisationer, i hvert fald hvis man betragter enhed (unity) og integration som målet.

Hvis man havde støttet sådan nogle som undertegnede i den danske debat, i stedet for at fortsætte med at støtte det muslimske broderskab (Isam B. og de forskellige radikale moskeer) så havde man nok fået mere integration.

Men det har man i sin uvidenhed og opportunisme fravalgt.

Sådan er det, mod dumhed kæmper selv g-derne forgæves.

Derfor er løsningen, i første omgang i hvert fald, oplysning.

Vi skal VIDE hvad der sker i verden, i stedet for at lade os trække ved næsen af alle mulige ektremistiske kræfter.

VI skal vælge hvor vi gerne vil hen.

Vi kan vælge imellem den protestantiske/sorte KIRKE eller den muslimske intifada.

Det valg afgør vores fremtid. Vælger vi rigtigt, vil vi gå imod fred, vælger vi forkert vil vi gå imod strid.

G-d og g-derne bevare Danmark.